Jong NVA wordt aan de VUB erkend als studentenvereniging. In eerste instantie was de aanvraag door de studentenraad afgewezen met vragen over het dossier. De beroepscommissie oordeelde na een hoorzitting met de vereniging dat het de erkenning kon verlenen aan Jong N-VA VUB, te beginnen met een proefperiode van drie jaar. De studentenraad verwelkomt de studentenvereniging en kijkt uit naar een fijne en constructieve samenwerking.

Elk semester is er één erkenningsronde waar de studentenraad de aanvragen van verenigingen die zich willen laten erkennen als VUB-studentenvereniging beoordeelt. De studentenraad analyseert en beoordeelt de aanvragen telkens grondig en kritisch aan de hand van het aanvraagdossier, de ingeleverde adviezen en de plenaire bespreking. Op basis van dat materiaal besliste de studentenraad op 7 december 2020 om Jong N-VA VUB nog niet te erkennen als VUB-studentenvereniging. De raad nodigde de vereniging uit om over een aantal vraagstukken binnen de feitelijke werking van hun vereniging na te denken en te beantwoorden tegen de volgende erkenningsronde, in april 2021. Ter ondersteuning van dat proces was er tussen de voorzitter van de studentenraad en de voorzitter van Jong N-VA VUB al een goed en constructief contact. Jong N-VA VUB besliste toch in beroep te gaan tegen de beslissing van de studentenraad; die democratische mogelijkheid is inderdaad voorzien via de beroepsprocedure studentenvoorzieningen.

De beroepscommissie studentenvoorzieningen heeft een volheid van bevoegdheid; de commissie kan in de plaats van de studentenraad treden en de genomen beslissing bevestigen of herzien. De commissie studentenvoorzieningen oordeelde dat de kritische houding van de studentenraad bij een aantal elementen die ter sprake kwamen in de erkenningsaanvraag terecht waren. Maar op basis van het aanvraagdossier en een hoorzitting met Jong N-VA VUB heeft de commissie beslist om de beslissing van de studentenraad te herzien. Die herziening houdt in dat Jong N-VA VUB erkend wordt als gewoon erkende studentenvereniging aan de VUB, te beginnen met een gangbare proefperiode van drie jaar.

Naar aanleiding van deze beslissing heet de studentenraad Jong N-VA VUB graag welkom binnen de VUB-gemeenschap van erkende verenigingen. Ze juichen toe dat met de komst van Jong N-VA het pluralistische karakter en de diversiteit van het verenigingsaanbod voor onze VUB-studenten kunnen verbreden.