Op 27 februari overleed prof. em. Jaques Lemonne, mede-oprichter van het IIHE, op 81-jarige leeftijd. De Vrije Universiteit Brussel betuigt haar medeleven aan familie, vrienden en collega’s.

In de begindagen van de VUB richtte Jacques Lemonne, samen met Jean Sacton (ULB), het IIHE op; het Interuniversity Institute for High Energies. Hij speelde ook een belangrijke en actieve rol bij het vormgeven van het departement natuurkunde, de faculteit Wetenschappen en bio-ingenieurswetenschappen en de universiteit. Hij was verschillende keren vakgroepvoorzitter en tot tweemaal toe decaan van de faculteit Wetenschappen en bio-ingenieurswetenschappen. Als eerste directeur van de IIHE-VUB betrok hij de VUB en Belgische partners sterk en visionair in het internationaal deeltjesfysicaonderzoek. In 2003 werd hij emeritus aan onze instelling.

Prof. dr. Jorgen D’Hondt, directeur IIHE-VUB:

“De Belgische deeltjesfysicagemeenschap dankt veel van zijn verwezenlijkingen en huidige sterkte aan professor Jacques Lemonne. We hebben een goede vriend en collega verloren. Zijn begeleiding, passie en inspiratie zullen we missen maar niet vergeten.”