Giulia Tercovich is adjunct-directeur van het Centre for Security, Diplomacy and Strategy van de pas opgerichte Brussels School of Governance (BSoG) van de VUB. Naast onderzoekster aan de VUB is ze ook een Italiaanse immigrante in Brussel en de trotse moeder van twee meisjes van 2 en 5 jaar oud. Op Internationale Vrouwendag deelt ze haar ervaring als moeder in de academische wereld.

Perfectie bestaat niet en als je erin geslaagd bent te komen waar je bent, betekent dat dat je nog verder kunt gaan

Zoals alle academische ouders wel weten, is het niet altijd gemakkelijk om lesgeven, onderzoek en managementtaken te combineren met een gezinsleven. Soms ben ik jaloers op mensen die eindeloos tijd kunnen besteden aan hun onderzoeksproject, maar ik denk dat dit een gedeeld gevoel is onder academische ouders. Maar ik moet zeggen dat er in mijn ervaring ook veel positieve kanten zitten aan het hebben van kleine kinderen terwijl je in de academische wereld werkt. Je leert multitasken, organisatorische vaardigheden, creatief problemen oplossen en het vermogen om elke minuut te benutten die je tot je beschikking hebt. Het belangrijkste voordeel, in mijn ervaring, is wat ik tijdens deze pandemie heb geleerd toen ik aan een belangrijk onderzoeksproject werkte met beide kinderen thuis: kleine kinderen dwingen je om voortdurend je prioriteiten af te wegen. Je kunt niet alles doen, je moet selectief zijn, en je moet je concentreren op wat je een goed en voldaan gevoel geeft. Kinderen oordelen ook niet. Als je artikel is afgewezen, als je worstelt met online lesgeven of als je je team mist, kunnen kinderen alles verzachten met een glimlach die je eraan herinnert dat je alles hebt wat je nodig hebt: je gezondheid, je baan en een familie die van je houdt, wat er ook gebeurt.

Ik weet dat het niet altijd makkelijk is. Vaak voel ik me overweldigd, en ik ken veel collega's die het echt moeilijk hebben. Hoewel ik heel gelukkig ben in België, mis ik mijn familie in Italië en het is moeilijk te bedenken dat we hen niet kunnen zien telkens als we dat willen. Dat gezegd zijnde, werd mij gevraagd om mijn tips te delen om academische vooruitgang te combineren met thuiswerken en familie. Ik hoop echt dat sommigen van jullie ze nuttig zullen vinden.

Ten eerste is het delen van taken en verantwoordelijkheden cruciaal. Mijn ervaring is dat het moeilijk is om een goed evenwicht te vinden tussen carrière maken en gezinstaken zonder hulp en steun. Mijn echtgenoot neemt 50% (en vaak meer!) van de gezinstaken op zich. Zonder een familie in België die ons kan steunen, denk ik niet dat ik het anders zou redden.

Ten tweede is het van vitaal belang om een routine op te zetten. Een routine helpt me om me te concentreren op het heden, of ik nu een paper aan het schrijven ben of een spelletje speel met mijn dochters. Een routine aanhouden is ook een goede manier om stress te verminderen door één taak tegelijk te doen.

Ten derde is jezelf naar voren schuiven een geweldige manier om te leren. Jezelf uitdagen om iets nieuws te doen is een krachtig leermiddel. Ook al voel je je er niet altijd helemaal klaar voor, probeer het toch eens; misschien leer je wel dat je iets veel beter kunt dan je ooit had gedacht. En, voor het geval je het nodig vindt om dit te horen, het imposter syndrome is iets wat we allemaal ervaren, maar perfectie bestaat niet en als je erin geslaagd bent te komen waar je nu bent, betekent dit dat je nog verder kunt gaan.

Als je meer wilt lezen over Giulia's positieve ervaring als moeder in de academische wereld, volg haar dan op InstagramTwitter of LinkedIn.

De wereld heeft vrouwen nodig. Letterlijk. Want vrouwen brengen oplossingen aan. Voor economische crisissen. Voor een betere gezondheidszorg. Voor klimaatopwarming. Discriminatie op basis van gender – jammer genoeg nog steeds een realiteit – is daarom een rem op duurzame ontwikkeling, vrede en vooruitgang. De Genderweek van 8 tot 12 maart legt een vinger op deze wonde en gaat op zoek naar oorzaken én remedies tijdens workshops, lezingen en een movie night met debat achteraf. Allen daarheen dus. En ja, ook mannen.

De Wereld heeft je nodig. Doe mee aan de Genderweek.