De ongelijke strijd

Op maart 2020 gingen de medewerkers van woonzorgcentra een ongelijke strijd aan tegen Covid-19. Onder hen ook VUB-studenten uit de masteropleiding Gerontologie; werkstudenten die hun studies combineren met een (voltijdse) job in de ouderenzorg. Nu de storm stilaan gaat liggen, blikken zij terug op de maatregelen die genomen werden en de impact ervan op het welzijn van de bewoners én medewerkers. Waren deze maatregelen noodzakelijk? Welke lessen trekken we voor de toekomst van de ouderenzorg en woonzorgcentra in Vlaanderen?

Hier lees je hun bevindingen en conclusies.

De conclusies worden mee onderschreven door Christel Geerts en Patricia De Vriendt, beiden professor Gerontologie aan de VUB, en Jan Van Velthoven, oud-student Gerontologie.

Reacties zijn welkom op christel.geerts@vub.be.

De opleiding Master in Science in Management, Zorg en Beleid in de Gerontologie is de enige opleiding in Vlaanderen die het verouderingsproces academisch bestudeert. De opleiding streeft ernaar de professionele en kwalitatieve ouderenzorg aan te vullen met kennis van zaken op het vlak van ouderdomsprocessen (bio-psycho-sociaal), wetgeving, beleid en management. De meeste studenten zijn werkstudenten die naast hun opleiding al werkzaam zijn in de ouderenzorg/beleid en gezondheidszorg.