Erasmus is een geweldige kans om in het buitenland te studeren en in contact te komen met verschillende culturen. Je verwerft interculturele vaardigheden, verbetert je carrièrekansen voor de toekomst, bouwt een internationaal netwerk van vrienden en contacten uit en verbetert je talenkennis[1]. Helaas krijgt niet iedereen de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan. Slechts 7 procent van de Erasmus-studenten komt uit ondervertegenwoordigde groepen.

Sociale inclusie is een belangrijk aandachtspunt voor het volgende Erasmusprogramma en voor VUB, maar... er is een tekort aan informatie over de toegankelijkheid van het huidige programma en de maatregelen die de toegankelijkheid kunnen verbeteren en de deelname doen toenemen. Vanuit de VUB vinden we het belangrijk om deze gegevens te verzamelen uit heel Europa om na te gaan hoe divers de studentenpopulatie is en om na te gaan hoe we meer studenten kunnen ondersteunen om naar het buitenland te gaan.  Daarom is de VUB partner in het SIEM-project.

SIEM - Social Inclusion and Engagement in Mobility - werd eind vorig jaar opgezet en is een samenwerkingsverband tussen het Erasmus Student Network (ESN), Universities UK International (UUKi) en de European University Foundation, YES Forum, Vrije Universiteit Brussel (BE), Universiteit van Vigo (ES), Masaryk University (CZ), Universiteit van Letland (LV) en ESN Spanje (ES) en ESN Frankrijk (FR). Het wordt medegefinancierd door het Erasmus+ programma van de Europese Commissie.

Het project heeft drie doelstellingen:

• Uitbreiding van de deelname: De deelname van ondervertegenwoordigde groepen aan het Erasmusprogramma vergroten om de internationale studentenmobiliteit inclusiever te maken.

• Betrokkenheid van de Gemeenschap: Erasmus-studenten en studentenorganisaties aanmoedigen om vrijwilligersinitiatieven te organiseren om de lokale gemeenschap te bereiken en zo de interculturele uitwisseling te vergroten.

• Peer-to-Peer Interaction: Vergroot de interactie tussen internationale studenten en lokale gemeenschappen van ondervertegenwoordigde groepen en verhoog de zichtbaarheid van internationale studentenmobiliteit.

Het VUB International Relations office roept alle VUB studenten en medewerkers op om deel te nemen.

=>Ben je student? Vertel ons over je ervaringen in het buitenland door de enquête in te vullen en maak kans op 2 interrail tickets of ultimate ears speakers en/of word een Erasmus-ambassadeur!

SAMENVATTING:

• Om deze broodnodige informatie te verkrijgen is er een SURVEY gelanceerd en willen we alle studenten en medewerkers vragen om mee te doen en deze zo veel mogelijk te verspreiden.
  • De enquête loopt tot 30 april 2020 en kan worden geraadpleegd op de SIEM-website:https://siem-project.eu/.

[1]https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/resources/documents/erasmus-impact-study_en