Tijdens het eerste semester van 2019-2020 liep er in het studentenrestaurant te Etterbeek een proefperiode met een avondopening. Gemiddeld gingen er zo’n 240 warme maaltijden per avond over de toonbank, met pieken tot 300. Vooral studenten maakten gebruik van deze optie. Op 6 februari is het voorlopig de laatste keer. De VUB gaat nu het project evalueren in functie van de toekomst.

Uit een enquête van de studentenraad in 2018 bleek een prominente vraag naar openingsuren van de cafetaria en het studentenrestaurant. Zij zetten dus door en vroegen de VUB om in te gaan op deze vraag van de studenten. Om het draagvlak en de praktische en financiële implicaties van zo’n avondopening uit te zoeken, kwam er een testperiode. Deze loopt nu ten einde.

De cafetaria bleef een heel semester lang open om 16u, en het restaurant heropende om 17u30 met 3 keuzes uit dagmenu, veggie, wok of pasta. De gemiddeld 240 avondmalen zorgden voor een totale stijging van 13,4% in het aantal maaltijden tegenover dezelfde periode in 2018. Tijdens de middag daalde de drukte met 4%, maar daar gingen er nog steeds zo’n 1500 tot 1700 schotels de deur uit. 82% van de bezoekers waren studenten, en 90% van de bezoekers ging voor een warm dagmenu.

Of dit voldoende is voor een definitieve zegen, zal de VUB bepalen na grondige evaluatie.

Wie nog wil dineren in de schemer, heeft nog tot donderdag 6 februari. Wie zijn ei nog kwijt wil over het project, kan zichzelf op de enquête storten (enkel op VUB-netwerk).