Business Club is de nieuwste telg onder de studentenverenigingen van de VUB. In deze studentenkring speelt het reilen en zeilen van de verschillende markten een centrale rol. De club wordt officieel voorgesteld op 4 maart 2020 in de U-residence in Etterbeek. Aansluitend zal ook hun eerste project ‘Investment Club’ toegelicht worden. Zoals de naam van het project doet vermoeden, draait alles rond beleggen. Volgens Kris Boudt, expert financiën aan de VUB, kan je er niet vroeg genoeg aan beginnen. “Investment Club is een prachtig initiatief van onze studenten om de aangeleerde financiële theorie toe te passen in de praktijk. Deelnemen aan dit initiatief is alvast een goede belegging!”

Naar aanleiding van de naderende lancering, knoopte onze redactie nieuwsgierig een gesprek aan met oprichter Gertjan Smekens, student TEW aan de VUB en hoofd bedrijvenrelaties bij studentenvereniging KEPS.

Wat moeten wij ons voorstellen bij Business Club?

"Business Club is de nieuwe zustervereniging van KEPS (Kring der Economische, Politieke en Sociale Wetenschappen, n.v.d.r.) en wil studenten laten kennismaken met de zakenwereld, potentiële werkgevers en grote bedrijven. Het gaat uiteraard veel verder dan dat. Het eerste project van Business Club gaat vooral aandacht besteden aan de aandelenmarkt en start onder de noemer ‘Investment Club’; een vijfdelige lezingreeks met o.a. een beleggerscompetitie. We willen studenten zo aansporen en begeleiden om met alle vergaarde kennis actief aan de slag te gaan. Studenten krijgen bij het project ‘Investment Club’ bijvoorbeeld een virtuele portefeuille en leren hiermee beleggen."

Wat heeft jou geïnspireerd om Business Club op te richten?

"Ik merkte dat de positie van KEPS niet meer zo sterk was als weleer. Toen ik twee jaar geleden mij ontfermde over de functie ‘hoofd bedrijvenrelaties’, wou ik nieuw leven in onze kring blazen door lezingen, workshops en jobbeurzen te organiseren. Hiervoor ging ik samenwerken met externe partners om onze evenementen te professionaliseren. Dat lijkt momenteel gelukt te zijn en we zijn vastberaden om deze koers te blijven varen.

Maar bij KEPS blijft het studentikoze de rode draad, terwijl niet iedereen hier per se behoefte aan heeft. Het leek mij om deze reden een goed idee om een zustervereniging op te richten die de focus legt op het ontwikkelen van financiële vaardigheden en de uitbouw van een toekomstige carrière in deze sector. Helemaal op mij eentje een nieuwe studentenvereniging oprichten was niet vanzelfsprekend, ik zocht daarom hulp. Na een lange zoektocht kwam ik in contact met professor Kris Boudt en hij vond de nieuwe vereniging meteen een schitterend initiatief. Met zijn advies kwam ik een heel eind verder.

Ik speelde bovendien altijd al met het idee om een breder VUB-publiek aan te spreken dan enkel onze studierichting TEW. KEPS uitbreiden met een zustervereniging leek mij bijgevolg een slimme en vooral een relevante oplossing." [Lees verder onder de foto]

VUB Logo Gertjan Smekens.PNG

Tot wie richt Business Club zich?

"Wij verwelkomen studenten van de hele faculteit ES met open armen. Maar ook andere studenten die interesse hebben kunnen baat hebben bij onze nieuwe vereniging, als lid of als deelnemer van een lezing of activiteit. Je hoeft je trouwens niet te laten dopen als je in ons bestuur wil zitten, wat bij KEPS wel het geval is."

Hoe kunnen studenten zich aanmelden en wanneer begint de ledenwerving?

"Dat zal gebeuren via een algemene vergadering. Kandidaten die in het bestuur willen zetelen om mee evenementen te organiseren en de club verder uit te bouwen, kunnen binnenkort hun motivatiebrief kwijt aan ons. Er is geen specifieke voorkennis vereist en je studierichting is niet van belang. Iedereen kan zich dus aanmelden. We selecteren dan na grondig overleg de beste kandidaten. De bedoeling is om bij de start van het nieuwe academiejaar te kunnen spreken van een volwaardig bestuur. Momenteel zetelt enkel het huidige kernbestuur van KEPS in Business Club om de opstartfase te begeleiden. Het enige verschil met KEPS is dat ik in deze club de voorzittersfunctie op mij heb genomen."

Wat brengt de toekomst verder nog?

"Er zijn momenteel gesprekken aan de gang met AB InBev om een groots business game te organiseren. Intussen wordt er achter de schermen nagedacht om enkele workshops te houden in het nieuwe academiejaar. Je merkt het al: we zitten hier allesbehalve stil."

Start en lezingen van Investment Club, het eerste project van Business Club:

• 04/03 Lancering Business Club en toelichting project Investment Club (tijdens jobbeurs van KEPS in U-residence)
  • 10/03 Lezing: Het ABC van Beleggen met Eric Stevens
  • 17/03 Lezing: Senior Economist met Tom Simonts (KBC)
  • 31/03 Lezing: ‘Sla munt uit de beurs’ met Serge Mampaey (De Tijd)
  • 21/04 Lezing: Vermogensgids met Tim Nijsmans

Alle info en data omtrent de competities kan je vinden op de Facebookpagina van Business Club.