Een gezonde geest in een gezond lichaam is het devies van menig topsporter. Maar nieuw wetenschappelijk onderzoek dat werd gevoerd aan de Vrije Universiteit Brussel wijst nu uit dat sporters toch niet zo gezond zijn als wordt aangenomen: (top)voetballers drinken namelijk vaak te weinig voor ze een fysieke inspanning doen, wat leidt tot dehydratatie. Voldoende vochtopname is nochtans cruciaal voor een goede fysieke en mentale vorm.

Dehydratatie wordt veroorzaakt wanneer het lichaam meer vocht verliest dat het binnenkrijgt bij bijvoorbeeld zware fysieke inspanningen. Door het gebrek aan vocht kan het lichaam die warmte die wordt gegenereerd door te sporten niet meer kwijt door te zweten. Hierdoor stijgt de hartslag en  verbruikt het lichaam meer energie die eigenlijk nodig is voor de sportinspanning.

Om na te gaan in hoeverre dehydratatie voortkomt bij voetballers, analyseerde onderzoeker Laurent Chapelle van de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie aan de VUB 24 bestaande en internationale onderzoeken met voetbalspelers. Daaruit blijkt nu dat een derde tot tweederde van de spelers al gedehydrateerd is nog voor ze een fysieke inspanning moet doen op training of tijdens wedstrijden. Bovendien zijn het vaker mannelijke en professionele spelers die onvoldoende vocht opnemen dan hun vrouwelijke voetballers of spelers die enkel op reactatieve basis actief zijn. Tot slot stelde Chapelle ook vast dat dehydratatie meestal voorkomt voor trainingssessies.

“De resultaten van dit onderzoek zijn bijzonder verrassend, omdat we zien dat het net de toppers zijn die te weinig vocht opnemen om optimaal te kunnen presteren en dat ondanks de professionele medische begeleiding die ze krijgen. Opmerkelijk is ook dat spelers voor wedstrijden wel hun vochtniveau op peil trachten te houden, maar dat ze dat niet doen voor trainingssessies die ook bijzonder intensief kunnen zijn. Voldoende vocht opnemen is nochtans belangrijk want uit eerder wetenschappelijk onderzoek met voetballers weten we dat dehydratatie onder meer leidt tot slechtere dribbels, lager uithoudingsvermogen en verminderde cognitieve vaardigheden. Voldoende drinken is dus ook het gouden wetenschappelijk advies voor de Rode Duivels richting het aankomende EK”, besluit Chapelle nog.

Dit onderzoek werd recent gepubliceerd is het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift European Journal of Sport Sciences. DOI: https://doi.org/10.1080/17461391.2019.1669716