In de week van 28 september 2020 organiseert de Stad Brussel samen met de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université libre de Bruxelles (ULB) een fysiek, maar veilig afstudeermoment op de Grote Markt voor hun pas afgestudeerden.

Meteen na het horen van het nieuws dat de proclamatie van de afgestudeerde Brusselse universiteitsstudenten niet volgens de traditionele viering kon doorgaan, heeft Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel beide universiteiten gecontacteerd met het voorstel een coronaproof afstudeermoment te organiseren op de Grote Markt. Dit voorstel werd door de meeste faculteiten van beide universiteiten erg positief onthaald. Het is de eerste keer dat de Brusselse universiteiten deze plechtige proclamatie buiten de campussen houden. Bovendien vormen deze Graduation Ceremonies een mooi slot van het feestjaar '50 jaar VUB – 185 jaar ULB'.

“Brussel is de grootste studentenstad van ons land. Onze studenten zijn onze ambassadeurs, de toekomst van Brussel. Ik heb erg met hen meegeleefd toen ik hoorde dat ze het einde van het academiejaar alleen, achter hun computer moesten doorbrengen. Toen ik dan ook hoorde dat hun proclamatie in het gedrang kwam, heb ik meteen beide rectoren gecontacteerd en voorgesteld de proclamatie van de 2020 studenten op de Brusselse Grote Markt te laten doorgaan. Zo geven we onze Brusselse toekomst toch een mooi einde van een erg speciaal academiejaar”, aldus Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel.

Om te garanderen dat het evenement veilig en coronaproof verloopt voor alle aanwezigen, wordt telkens een groep van maximaal 200 studenten officieel geproclameerd, in open lucht, in het bijzijn van hun professoren en decanen. Voor de VUB is dat goed voor in totaal 10 verschillende ceremonies voor een totaal van 1700 studenten, voor de ULB zijn dit 18 ceremonies met een totaal van 3000 studenten. In totaal zullen 4700 studenten aan de graduation ceremony deelnemen.

Iedere afstuderende mag tot twee andere gasten uit hun bubbel meenemen. Alle aanwezigen moeten verplicht een mondmasker dragen. Op de Grote Markt worden vooraf staan- en zitplaatsen ingericht zodat de afstandsregels vlot gerespecteerd kunnen worden. De stoelen worden ook na iedere ceremonie ontsmet. Er zijn, tot slot, verschillende routes uitgestippeld om groepen apart van en naar de Grote Markt te begeleiden. De andere aanwezigen kunnen de graduation ceremony buiten op de voet blijven volgen op een groot scherm. Een receptie zit er dit jaar niet in, maar beide universiteiten rekenen erop dat de kersverse alumni en hun gezelschap de weg naar de Brusselse horeca vlot weten te vinden, zodat er alsnog op gepaste manier getoast kan worden.

“De lockdown was voor onze studenten geen evidente periode. Lessen en practica gingen in volle eindspurt naar de examens plots digitaal door. Ook het sociaal contact en ontspanning werden abrupt beknot en vervangen door digitale alternatieven. Door de heropflakkering van het virus dreigde voor onze laatstejaarsstudenten de plechtige proclamatie, wat toch het orgelpunt is van hun studieloopbaan, in het water te vallen. Met dit uitzonderlijke initiatief willen wij deze studenten belonen voor hun doorzettingsvermogen en hun afstuderen gepast vieren. Tegelijk willen we hen aantonen dat we met creativiteit en samenwerking ook minder evidente zaken kunnen realiseren. Dat we deze proclamaties houden in hartje Brussel én samen met de ULB is een prachtig slotstuk van ons jubileumjaar dat we vorig jaar aftrapten in het Jubelpark”, zegt rector Caroline Pauwels.

“Ik denk dat er geen mooiere omgeving is om een proclamatie te houden dan de Brusselse Grote Markt. Dankzij dit initiatief van de Stad Brussel zullen onze studenten, ondanks de huidige context, toch kunnen genieten van een afstudeerplechtigheid waar ze zich heel hun leven van zullen herinneren. Hun inzet van de voorbij 5 jaar wordt zo op een mooie manier afgerond, en dit rekening houdende met de regels betreffende social distancing”, laat Yvon Englert, rector van de ULB weten. Hij voegt eraan toe: “Dit toont ook, op een symbolische wijze, de sterke wil van onze universiteit om zich te heruitvinden om het studeren en de huidige sanitaire crisis te combineren. Bovendien is dit een mooi symbool van hoe de stad en onze universiteiten samenwerken.”

Praktisch

De graduation ceremony van de afgestudeerde VUB en ULB studenten van het academiejaar 2020 zal doorgaan in de week van 28 september, tussen 9u tot 19u voor de ULB en van 10u tot 20u voor de VUB, en dit op de Brusselse Grote Markt. De VUB zal de spits afbijten op maandag 28 en dinsdag 29 september. Op woensdag 30 september is er om 9u een gezamenlijke VUB-ULB proclamatie voor de ingenieursstudenten in aanwezigheid van beide rectoren en de burgemeester. Op donderdag 1 oktober en maandag 5 oktober volgen de proclamaties van de ULB.

• 28 en 29 september: VUB om 10u tot 20u
  • 30 september: VUB & ULB om 09u