Op 5 juli en 13 augustus organiseren de Vlaamse universiteiten een ijkingstoets voor 22 bacheloropleidingen gaande van industrieel ingenieur, over handelsingenieur tot logopedie en audiologie. Deelname aan een ijkingstoets is verplicht voor studiekiezers diergeneeskunde, burgerlijk ingenieur (architect) en sinds dit jaar ook  voor industrieel ingenieur. De ijkingstoets blijft niet-bindend: ongeacht het behaalde resultaat kan elke deelnemer nog inschrijven voor de bachelor van keuze.

Alle studiekiezers krijgen de kans om op 5 juli of 13 augustus in coronaveilige omstandigheden een ijkingstoets af te leggen op een Vlaamse universiteitscampus. Een unieke kans om feedback te krijgen over de startcompetenties én al eens te proeven van het on-campusgebeuren.  De kennismaking met de campussen is een extra bonus in deze coronatijden waar heel wat infomomenten digitaal plaatsvonden.

Na de ijkingstoets biedt een feedbackrapport op maat extra reflectie en krijgt de studiekiezer zicht op het begeleidingsaanbod met onder andere zomercursussen van de verschillende instellingen. De ijkingstoets is dan ook het startschot van een sterk traject in het universitair onderwijs.

Al 3.970 studiekiezers schreven zich in voor een ijkingstoets deze zomer: 3.297 voor de eerste sessie en 676 voor de tweede sessie. Deze cijfers tonen dat het studiekeuzeproces voor heel wat studiekiezers al geresulteerd heeft in concrete stappen en een eerste binding met een opleiding.  De universiteiten vinden dit positief.  Toch komen de inschrijvingen voor de ijkingstoets globaal wat trager op gang dan andere jaren.  Voor de opleiding industrieel ingenieur, waar deelname aan een ijkingstoets voor het eerst verplicht is om te kunnen inschrijven in de opleiding, is momenteel 50% van de verwachte nieuwe studenten in de bachelor ingeschreven voor een ijkingstoets, voor de opleidingen burgerlijk ingenieur en burgerlijk ingenieur architect, waar de verplichting al langer in voege is, is dit respectievelijk 80 en 88%.

De universiteiten vinden het belangrijk om alle geïnteresseerde studiekiezers te bereiken en te kunnen verwelkomen voor een eerste contact op één van de campussen. Omdat inschrijven voor de eerste sessie nog kan tot 20 juni verwachten we zeker nog een inhaalbeweging.  Daarnaast kan studiekiezer ook nog tot 30 juli inschrijven voor de tweede ijkingstoets van 13 augustus.

De universiteiten doen dan ook graag een warme oproep tot inschrijven en deelname aan de ijkingstoets. Schrijf je in via www.ijkingstoets.be.