Het Risicovechtsportplatform Vlaanderen wil het debat over de maatschappelijke waarde van vechtsporten voeren. Het richt zich daarbij in het bijzonder tot thaiboksen, muaythai, kickboksen en MMA. “Het aantal geregistreerde sporters in deze sporten groeit enorm. Van 2077 in 2015 naar 9887 in 2018. De sterke stijging doet vermoeden dat de populariteit stijgt, maar ook dat de transparantie van deze sector verbetert. Meer sporters zijn gekend en daardoor ook beter bereikbaar. Eén van de doelen van het platform is dan ook de transparantie vergroten via samenwerking met de sportsector. (Els Dom, coördinator RVSP)”.
Voor vele projecten van clubs, federaties, instellingen of lokale overheden dragen deze vechtsporten een sterke maatschappelijke kracht in zich. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat vechtsporten unieke ontwikkelingsmogelijkheden bieden voor sporters, in het bijzonder voor sporters in maatschappelijk kwetsbare situaties. Toch zien we dat vechtsporten soms ook gelinkt worden aan belangrijke bezorgdheden zoals agressie en zelfs crimineel en radicaal gedrag. Er zijn ook medische bezorgdheden. Om deze risico’s uit te sluiten is een sterke pedagogische-didactische omkadering en begeleiding van cruciaal belang. De trainer, begeleider en/of mentor van de jongeren krijgt daarin een sleutelpositie. Wetenschappelijk onderzoek blijft nodig om de nodige nuances en inzichten aan te leveren en deze tegenstelling, zowel de kansen als de bezorgdheden, nog beter te begrijpen.
Zowel positieve als negatieve berichten doen de ronde over deze vechtsporten. Op 22/11/2018 voeden we dit domein-overschrijdende (jeugd, sport, overheid, justitie, detentie…) debat aan de hand van enkele interessante invalshoeken zoals deze van politieambtenaar en meervoudig wereldkampioene boksen Delfine Persoon, aan de hand van praktijkvoorbeelden die nu al inspirerend werken met vechtsport zoals deze van jeugdinstelling Pieter Simenon en via enkele kritische reflecties over dit thema van onderzoekers Stijn Sieckelinck en Eric Lagendijk.

Het einddebat wordt gemodereerd door Marc Theeboom. Hij is professor en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel bij de vakgroep Sport & Society. Professor Theeboom heeft een bijzondere interesse in vechtsportrelevant onderzoek en is auteur van verschillende publicaties waaronder het boek "Vechtsporten met een +")
Het volledige programma vindt u hier: https://www.vechtsportplatform.be/kalender/interactiedag-vechtsport-als…

Risicovechtsportplatform Vlaanderen
Het Risicovechtsportplatform Vlaanderen (RVSP) wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid om de medische, ethische en structurele bezorgdheden aan te pakken en aandacht te geven aan de kansen en opportuniteiten die deze sporten kunnen bieden. De belangrijke (koepel)organisaties nl. het Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid (ISB), de Vlaamse Sportfederatie (VSF), het Internationaal Centrum Ethiek in de Sport (ICES), de Vrije Universiteit Brussel (VUB), de Vereniging voor Sport- en Keuringsartsen (SKA) en Gezond Sporten Vlaanderen (GSV) zijn partners van het RVSP.