Ingrid Daubechies was ooit fysica aan de Vrije Universiteit Brussel. Later werd ze de eerste vrouwelijke professor wiskunde aan de prestigieuze Princeton University, de eerste vrouwelijke voorzitter van de Internationale Wiskundige Unie en verheven tot de adelstand. Vandaag geeft ze les aan de Duke University in North Carolina en stelt vast dat de wereld van wiskunde vooral gedomineerd wordt door mannen. “ ‘You talk mathematics like a man’, probeerde een man mij ooit een compliment te geven. Ik vond dat merkwaardig. Wiskunde is toch wiskunde? Achteraf heb ik begrepen dat hij het vooral over mijn houding had. Ik ben assertief. Als ik zeker ben van mijn stuk, moeten anderen mijn ongelijk bewijzen. Met wiskunde, niet met intimidatie. Ik laat me alleen met argumenten overtuigen.” Lees meer op standaard.be (+).