VUB-studentenraad krijgt actieve voorzitster uit Nederland

Gisteren werd tijdens een bijzonder spannende sessie de nieuwe voorzitter van de studentenraad van de Vrije Universiteit Brussel verkozen. Er waren 2 stem­rondes nodig en uiteindelijk werd het Lisa Jongmans, met 11 tegen 8 stemmen voor de andere kandidate Sasha Solau. Lisa komt uit Nederland en volgt de Engels­talige Bachelor in Social Sciences.

Extra engagement in crisistijd

De coronacrisis vermeerderde duidelijk het engagement van de studenten. Tijdens de lockdown heeft de studentenraad zich extra ingezet en organiseerde ze o.a. telefonische permanentie voor de studenten. Ze inventariseerde via deze permanenties de problemen, bezorgdheden waar studenten tegenaan liepen of van wakker lagen en deelde deze met de officiële instanties aan de VUB.

“Dankzij de input en engagement van onze studentenvertegenwoordigers konden wij aan de VUB vorm geven aan de nieuwe onderwijs- en examenrealiteit en aan het aangepaste campusleven. De studentenraad is tijdens deze crisis is zo ook mee afgevaardigd in het Tijdelijk Dagelijks Bestuur. Daar wordt door de betrokken studenten op constructieve wijze tussengekomen en een beslissende rol gespeeld,” zo vicerector onderwijszaken Jan Danckaert. “Deze generatie studenten is bijzonder geëngageerd, en daar zijn we heel blij mee. Dit jaar waren er maar liefst 28 kandidaten en hebben we het verkiezingsquorum kunnen bereiken in amper één week tijd. Decretaal is het stemquorum 10%, maar aan de VUB ligt dat met 20% dubbel zo hoog, en die werd vlotjes gehaald.”

Samenstelling studentenraad

De nieuwe ploeg bestaat uit twaalf vrouwen en acht mannen en de twintig studenten zijn verdeeld over zes van de acht faculteiten.

De nieuwe voorzitter Lisa Jongmans is lid van studiekring Vrij Onderzoek en aanspreekpunt voor studenten in de werkgroep Meelevende Universiteit, een project om een positieve impact te hebben op het mentaal welzijn van alle VUB'ers.

Lisa Jongmans over haar plannen als voorzitter: “Ik wil tijdens mijn voorzitterschap vooral aan twee fundamentele zaken werken. De ontwikkeling van standpunten en communicatie, zowel naar studenten­vertegen­woordigers als naar de bredere studentengemeenschap. Het idee is om niet enkel studenten te vertegenwoordigen, maar zelf al aan de slag te gaan met thema’s die leven onder de studentengemeenschap en zo de stem van de student nog duidelijker te verkondigen.”