Veel internationale studenten

374 mensen hebben zich laten vaccineren in het vaccinatiecentrum op VUB-campus in Etterbeek en in de bus op de VUB-campus in Jette. Isabelle Selleslag, die de vaccinatie coördineerde:  "De eerste dagen waren er heel veel internationale studenten, de laatste dagen veel externen: Brusselaars, jongeren. Vaak waren het twijfelaars die in gesprek wilden gaan over hun bezorgdheden over het vaccin en dan overtuigd werden; erg fijn dat we daar in geslaagd zijn. Soms kwamen er mensen met een hele kliek vrienden kwamen die hen overtuigd hadden."

Vanaf 16 september werden er op zes dagen vaccinatiemomenten georganiseerd en werden dagelijks tientallen mensen gevaccineerd. Op die manier hoopt de universiteit bij te dragen aan de Brusselse vaccinatiegraad in het algemeen, en een veilige en vlotte start van het academiejaar in het bijzonder. De vaccinatiegraad van studentenpopulatie aan de VUB is overigens vergelijkbaar met Vlaanderen: waarschijnlijk tussen de zeventig en tachtig procent. Exacte cijfers kunnen niet gegeven worden, omdat studenten vanwege het medisch geheim daarover niet bevraagd mogen worden.  Het vaccinatiepunt is een samenwerking met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Zij leveren vaccins en medisch materiaal aan.

In de eerste plaats werden veel buitenlandse studenten geprikt, die in het thuisland nog niet de kans hadden om een vaccin te krijgen, of gevaccineerd werden met een vaccin dat niet erkend is in België. Zodra inkomende studenten en medewerkers hun quarantaine hadden afgerond, waren ze op de vaccinatiepunten welkom voor een prik.

Daarnaast kwamen er ook steeds meer mensen die twijfelden of ze het vaccin al dan niet wilden.. Studenten, personeelsleden, Nederlandstalige Brusselaars, buurtbewoners of zelfs mensen die van ver buiten Brussel kwamen. Ze hadden vragen bij de veiligheid of bij de werkzaamheid van het vaccin, of bij het coronavirus zelf. Zij kregen daar voor een gesprek met de aanwezige arts, die de tijd nam om te luisteren en te antwoorden op hun bezorgdheden. Op die manier hebben velen de stap gezet om zich te laten vaccineren.

Een andere motivatie was de brede uitrol van het Covid Safe Ticket in Brussel: vanaf 15 oktober is deze verplicht bij heel wat activiteiten; dat trok dus ook een aantal twijfelaars over de streep.

Een enkeling wilde er nog even over nadenken en de VUB hoopt dat die zich alsnog laten vaccineren.